luni, 10 octombrie 2011

Cauciucuri de iarna obligatorii - ce mai e si asta?

Cam asa suna intrebarea in mintea unui proaspat sofer (prospetimea este definita in raport cu perioada detinerii unui autovehicul si a numarului de km parcursi :) ). Ok, de acord ca un cauciuc de iarna ajuta si te tine in siguranta pe un drum cu mazga, polei, zapada, gheata, 5 cauciucuri cu jantele aferenta (se pare ca e mai mult janta de geanta, la fel cum e rucsacuri mai mult decat rucsaci) - asta ajuta si mai bine. Insa poti beneficia de ajutor daca ai vreo 2000 lei de cheltuit.
Si am inceput sa caut ce vrea de fapt legea care obliga sa incaltam masina cu cauciucuri de iarna.
Legea nr. 161/2011 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2011 si Ordonanta Guvernului nr. 5/2011 spun ca daca nu ai cauciucuri de iarna sau lanturi / echipamente anti-derapante certificate pe rotile de tractiune, iti dau amenda domnii, iei si puncte si ramai si fara talonul de inmatriculare - nu ma intereseaza care din ele ti se intampla, ideea e ca se intampla ceva ce nu vrei (poti incasa de la 9 la 20 de puncte, pe 2011 punctul costa 67 de lei, deci poti plati de la 603 la 1340 lei, iti cam iei caucicucir de iarna de banii astia). Pe de alta parte daca ai o masina cu tractiune doar pe 2 roti, am inteles ca e suficient sa ai doar 2 cauciucuri de iarna instalate pe acele roti ce ofera tractiune.

„28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate;”


Art. IV. — Prezenta ordonanta intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. I si ale art. II pct. 4 si 5, care vor intra in vigoare la data de 1 noiembrie 2011.


Legea romaneasca se bazeaza pe o directiva europeana, anume directiva DIRECTIVA 92/23/CEE A CONSILIULUI din 31 martie 1992. Acolo in directiva se specifica tot ce vrei despre cauciucuri. Cauciucuri de iarna, cauciucuri de vara, cauciucuri speciale, doar de biciclceta nu sunt :)
Dupa ce am citit legea si directiva, am ramas nelamurit - poate cineva clarifica lucrurile:

*de la 1 noiemebrie 2011 intra in vigoare aceasta ordonanata si legea modificata, dar asta insemna ca trebuie sa am cauciucuri de iarna chiar daca pe drum nu e polei, zapada?
*trebuie sa am toate rotile cu astfel de cauciucuri sau doar cele de tractiune? (de exemplu imi convine sa iau 2 cauciuri acum, la supra-pret (cu parere de rau, asta e acum) si altele 2 mai pe urma cand pretul mai scade)
*"all seasons" exista sau nu? Ca in directiva scrie ca un cauciuc omologat de iarna are inscriptia M+S / M&S (mud and snow - noroi si zapada); deci producatorii de cauciucuri ne pacalesc cu o mica smecherie de marketing?!


Acum cateva detalii despre cauciucuri, sper sa ii ajute si pe altii:

*trebuie sa cumperi cauciucurile potrivite masinii tale (logic, nu? :) ), indicate de producator, pe talonul autovehiculului, pe cartea de identitate a autovehiculului (parca asa se cheama)
*alt mod de alegere este de a lua datele cauciucurilor de pe cauciucurile existente pe masina. Aici am invatat cateva lucruri noi, sper sa fie si altora de folos, de aceea le pun mai jos.
Pe partea laterala a cauciucului se gasesc diverse inscriptii, cea cu datele este de forma urmatoare:


Click pentru marire

Cum se traduce ce e in poza de mai inainte? Luam directiva DIRECTIVA 92/23/CEE si gasim ca:

*195 - se refera la valoarea nominală a grosimii în secțiune - in mm, aici 195mm (pagina 12 in textul directivei, paragraful 2.1.2)

*65 - se refera la raportul nominal de aspect - aici sunt 65% din 195mm (pagina 12 in textul directivei, paragraful 2.1.5)

*R - se refera la structura - aici "R" vine de la structura radiala (pagina 11 in textul directivei, paragraful 2.3 "structura unui pneu")

*15 - se refera la diametrul nominal al jantei in inch - aici e vorba de 15" diametru (pagina 13 in textul directivei, paragraful 2.18)

*91 - se refera la indicele capacitatii de incarcare adica ce greutate maxima poate suporta caucicul - aici "91" inseamna 615 kg (adica pe un singur cauciuc incarci 615 kg) (pagina 19 in textul directivei, in tabel sau definitia de la pagina 13, paragraful 2.28)


Click pentru marire

*H - se refera la categoria de viteza pentru care cauciucul este potrivit (adica ce viteza maxima poti avea cu el timp de 10 minute) - aici "H" vine de la 210 km / h (pagina 13 in textul directivei, paragraful 2.29.1 pana la 2.2.9.5)


Click pentru marire


Daca aveam pe el si "M+S", era bine, dar nu a fost sa fie.
Spor la cumparaturi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu