sâmbătă, 18 februarie 2012

Fa o lopata de zapada - ieftina si buna

Pe 4 februarie 2012 planuisem sa mergem la Rausor (Muntii Retezat, judetul Hunedoara) la ski. Am hotarat sa cumpar o lopata sa fie in masina, nu stii niciodata cum ai nevoie de ea iarna. Si uite ca fix pe 4 februarie a inceput sa ninga si de atunci stiti si voi cum a decurs povestea. Asa ca am trecut pe la Dedeman sa vad oferta de lopeti: de la lopeti de plastic de 15 lei care de atata si tineau pana la lopeti de zapada de 130 de lei. Alea ieftine riscau sa se sparga la primul contact cu zapada, eventual rezistau mai mult daca era zapada pufoasa, imi pareau mai degraba niste farase mari de plastic decat lopeti de zapada. Cele scumpe erau solide, dar sa fim seriosi, 130 de lei o lopata?! E drept ca am dat atat pe o lopata de zapada, dar e Voile Telepro Avalanche Shovel si e alta treaba :)


Lopata de zapada in actiune


Si uite cum din zgarcenie am ales o cale mai complicata: am cumparat o coada de lemn pentru lopata si o lopata metalica separat.
Coada de lemn pentru lopata: prima coada care mi s-a oferit era la 18 lei, am intrebat daca era varianta din abanos sau de ce costa atat; urmand sa tai coada si sa o modific, am gasit si coada ideala: la 6 lei, din lemn, finisata.
Bun, acum ca am gasit coada, mai trebuia lopata: lopata simpla din tabla de fier sau lopata din tabla de aluminiu? Am luat-o pe cea din aluminiu, diferenta de 2 lei in plus - 13 lei lopata de aluminiu (mai usoara decat cea din fiera, dar suficient de rezistenta sa poti da in gheata daca e cazul).
Scule necesare: firiz ca sa tai coada de lemn la dimensiune, bormasina si burghiu de 3mm, 2 holzsuruburi lungi de 5cm, unul sau doua holzsuruburi de lungime mai mica decat grosimea cozii de lopata (2,5cm) si o surubelnita stea (cap Philips).

Fixam coada in lopata. Coada are o curbura, orientam curbura astfel incat sa fie in linie cu metalul lopetii. Facem semne pe lemn acolo unde intra in lopata, sa stim cum sa dam gaurile si cum sa taiem ce e in plus.


"T"-ul de la capatul cozii


"T"-ul de la capatul cozii - holzsuruburile de prindere


Taiem coada la 75-80cm, apoi mai taiem o bucata de circa 20 cm din ceea ce ramane in plus din coada; bucata de 20 cm o vom folosi sa facem un "T" la capatul cozii lopetii astfel incat sa avem de unde prinde lopata, de unde impinge. La mijlocul bucatii de 20cm, pe la mijloc, dam 2 gauri pe diametrul bucatii, dintr-o parte in alta, la distanta mai mica decat diametrul lemnului. Gaurile le continuam in capatul cozii lopetii. Gaurile de pe bucata de 20cm le putem zencui (cred ca asa se cheama) la un capat, astfel incat sa scufundam capul holzsurubului.
Mai dam una sau 2 gauri in coada de lopata acolo unde vine metalul lopetii (eu am pus doar un holzsurub mai scurt, deci am dat o gaura - de asta am spus ca sunt necesare 1-2 holzsuruburi / gauri), astfel incat sa prindem cu holzsuruburi scurte lopata. Daca e doar un surub, nu e perfect :) lopata se misca putin. Mai este necesar sa taiem partea de lemn care iese sub metalul lopetii, e in plus si ne poate incurca la lucrul cu zapada.


Partea cozii cu lopata - prinderea cu un holzsurub si taierea surplusului de lemn


Acum le asamblam pe toate: bucata scurta de 20cm cu 2 holzsuruburi lungi la capatul cozii, punem lopata de aluminiu in capatul cozii si insurubam cele 2 holzsuruburi mai scurte. In felul acesta am facut o lopata solida numai buna de luat in masina iarna, are 980 de grame, si a costat 20 de lei (cu tot cu holzsuruburi). Si credeti-ma, de 3 saptamani o folosesc necontenit caci zapada a fost din belsug. Si cum nu a cedat dupa asa test si a costa putin, am considerat ca merita sa impartasesc si cu altii acest fapt, decat sa dai banii pe o lopata de plastic care e buna de tinut in casa, mai bine asa :)


Lopata de zapada - o parte a ei



Lopata de zapada - cealalta parte a ei


PS: am antecedente cu lopeti facute acasa, in 2008, intr-o tura de iarna, am avut o lopata de puteai sa omori ursul cu ea :), e drept ca avea aproape 2kg si era din fier cu coada de lemn (lopata de fochist, cum bine spune ALin)

Un comentariu: