joi, 29 martie 2018

Despre acumulatorii ieftini cu litiu

Acumulatorii cu litiu (impropriu denumiti baterii) sunt acum in numeroase dispozitive: telefoane mobile, tablete, aparate foto etc.

Aici am explicat despre acumulatorii cu litiu, ce este critic si cum trebuie protejati in functionare. Daca aceste conditii nu sunt respectate, viata acumulatorului cu litiu este redusa, pot chiar sa apara situatii in care acumulatorul explodeaza ori ia foc.

De curind, acumulatorul de la boxa mea portabila, un acumulator clasic cu litiu format Nokia, BL-5C, s-a umflat si a fortat capacul compartimentului, pina cand capacul a iesit si nu s-a mai putut inchide.





Ok, ma gandeam ca uite, vremea trece si acumulatorul si a facut ciclurile de incarcare descarcare si acum isi da obstescul sfarsit, ca nimic nu e vesnic.

Inainte de a arunca acest acuulator (nu la gunoiul menajer, ci la cosul de acumulatori, gasiti asa ceva prin magazinele mari), am decis sa vad ce e in el.

Am taiat hartia care era pusa peste acumulator. Acumulatorul este intr-un sac argintiu de plastic, care este incadrat intr-un cadru de plastic.

Am scos acumulatorul din cadrul de plastic si cand am scos si placa de electronica, cea care trebuia sa asigure protectia si integritatea acumulatorului (BMS module - battery management system), am fost surprins sa vad ca placa era goala, nu era populata cu componente electronice.



Asadar cred ca acel acumulator s-a golit sub tensiune limita, la incarcare cine stie la ce tensiune s-a incarcat. Ar mai fi optiunea de a avea circuitul de control al incarcarii inglobat in electronica boxei portabile, insa nu stiu daca e ceva acolo.



Pe de alta parte, BL-5C ar trebui sa aibe acest tip de placa electronica populata cu componente electronice.

Exemplu de modul BMS, opreste tensiunea atunci cand tensiunea scade 
sub valoarea limita (2,5 - 2,7 V) sau daca sarcina / curentul este prea mare.

Modulul BMS de la acumulatorul meu nu avea nici o componenta electronice 
care sa protejeze acumulatorul


Concluzia este ca trebuie sa cumparati acumulatori originali pt ca altfel riscati sa inlocuiti acumulatorii la scurt timp dupa inlocuire  sau  de ce nu sa riscati chiar si un incendiu daca ia acumulatorul foc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu